o

o

perjantai 31. heinäkuuta 2015

Onko dieetillä kiukkuinen?

Hehee. Aihe, josta vaivoin uskallan kirjoittaa. Olenko dieetillä kiukkuinen? :D Kehtaako sitä nyt edes myöntää... Huijaisin jos sanoisin etten ole, mutta valehtelisin, jos vastaisin, että koko ajan.

Tässä viime viikkojen aikana tajusin eräs päivä, että ärsyynnyin pienestä asiasta yhtäkkiä. Käpy kuumeni nollasta sataan ihan hetkessä. Olin yksin liikenteessä ja juttu oli yhtä mitätön kuin, vaikka se kun hiukset jää auton oven väliin. Ei niin sanotusti kenenkään syy. Ärsyttävä pikkuinen juttu vain.

No siinä mä sitten jurputin jonkin aikaa ja syytin kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä (paitsi tietysti itseäni :D). Hetken yksin istuttuani rupesin pohtimaan, että mikä mua oikeasti vaivasi tai suututti. Tykkään pohtia miksi joku asia saa minut tuntemaan sitä mitä tunnen. Tahdon löytää ja nimetä sen tunteen. Pelkkä kiukkuinen ei riitä. Olenko kenties väsynyt, turhautunut, pettynyt, vai mitä? No tällöin päädyin siihen, että olotilani oli monen tekijän summa. Työt, vähäinen vapaa-aika, oman ajan ja tilan puute, nälkä, väsy jne...


Jos olen pahalla tuulella, yleensä syön ihan ensimmäisenä. Ja monesti se on juuri se mikä auttaa. Toinen hyvä keino on nokoset. Tai treeni! Mutta nyt kun on dieetti käynnissä, niin ei sitä syödäkkään ihan milloin vaan. Vaikka olisi kiukkuinen ja tietäisi, että verensokerin nostatus tekisi ihan hyvää. :D

Että joo. Kyllä mä koen olevani kiukkuisempi useammin dieetin aikana kuin epädieetillä. Mutta en jatkuvasti! :D Valitettavasti kanssaeläjät, läheisimmät ihmiset, joiden kanssa olen tekemisissä päivittäin saattavat nähdä mun kiukutteluhetket lähietäisyydeltä. Yritänkin kiukutella vain yksin ollessani. Tai edes olla purkamatta kiukkua muihin. Ei kiukun syy ole kenenkään muun ihmisen. Murut pöydällä vain sattuvat ärsyttämään tavallista enemmän, varsinkin jos ne eivät ole mun jäljiltä. Ja eihän multa mitään ruuan muruja edes jää pöydille. Hyvä ettei tule lautasia nuoltua aterian päätteeksi. :D Eikä ruokavalioon tällä hetkellä kuulu mitään mitä voisi murustella. No ehkä se Quest Bar, mutta voin olla varma, että siitä herkusta ei jää kyllä mitään ylimääräistä. :D


Huomaan myös, että mua ärsyttää, että mua ärsyttää. :D Eli. En halua olla ärsyyntynyt tai kiukkuinen, mutta sitten kun olen, niin eihän se ole kivaa. Kukapa nyt haluisi olla kärttyinen? :D Voi olla, etten ulkopuolisen silmiin vaikuta kärttyiseltä ja se on ihan hyvä juttu jos en vaikuta! :D Mutta koen, että jos normaalisti Ilona olisi super-positiivinen, eloisa ja sosiaalinen, niin dieetti-Ilona on normitason alapuolella. Olen omien iloisuus-standardieni alapuolella. On kuitenkin huojentavaa, että tämäkin on vain väliaikaista.

Tietysti tämä kiukkuisuus-homma voi liittyä myös hormoneihin. Niin naiset ja niiden mielialat. Naiset ja niiden "se aika kuusta"-jutut. Mietin, että olenko nyt alttiimpi ja herkempi kuukauden tiedätte kyllä mille ajankohdalle, kun olen dieetillä. Kyllä näitä päiviä on varmaan hauska mummona kiikkustuolissa muistella: "Silloin kun minä olin nuori ja sillä kisadieetillä ja olin ihan äkäinen muija vaan..." :D


Olen myös vakuuttunut, että tilanne helpottuu, kun pääsen töiden loputtua palaamaan omaan kotiin. Kesätöiden ajan olen pyörinyt porukoiden nurkissa ja välillä äkkilähtö kotiin Jyväskylään viikonlopuksi on todella ollut tarpeen. Mulla on ihanat vanhemmat, mutta onhan se selvää, että kun kolme aikuista ihmistä on saman katon alla, niin toisinaan voi olla vähän ahdasta. Minä ainakin tarvitsen välillä ihan sellaista omaa rauhaa ja yksinoloa. Hengailua omissa oloissani. Koitetaan jaksaa vielä muutama viikko, niin porukatkin pääsee eroon tästä fitnesshirmusta. :D

Nyt kun olen tätä mun toisinaan esiintyvää kiukkuisuutta pohtinut, olen alkanut päästä siitä yli. Nytkin mua ihan huvittaa koko aihe. Mutta ollaanpa kuitenkin rehellisiä. Koen olevani herkempi mielialan muutoksille dieetin aikana. Joo tuo oli hyvin sanottu. Saatan nimittäin muuttua salaman nopeasti myös mutrusuusta päivänsäteeksi. Täytyy nyt vaan asennoitua niin, että positiivisuus-moodi on tietoisesti päällä. Kai se on ihan normaalia elämässä muutenkin, että joskus on vähän reippaampia ja iloisempia ajankohtia ja välillä kiehuu kiukkuisena. :)

Laitetaanpa vielä muutamat iloiset kuvat tekstin yhteyteen, ettei kellekkään vaan jää mielikuvaa äkäisestä fitnessmuijasta dieetillä. :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti