o

o

lauantai 27. kesäkuuta 2015

Ajatuksia ruuasta ja hemmottelua

Viime viikolla kirjoitin tankkauspäivän yhteydessä siitä kuinka välillä tuntuu, että koko dieetti on ihan kuraa henkisesti. Kun missaan suurimman osan sosiaalisista ruokailutilanteista, enkä voi nauttia samalla tavalla muiden kanssa ruuasta. Suhdettani ruokaan, kaloreihin ja herkutteluun olen viime aikoina pohtinut paljon.

Aikaisemmin olin liian terveellinen tai sitten syöminen meni ihan överiksi ja tuli kalorimorkkis. Kisaprojekti on antanut uusia näkökulmia ja nyt tuntuu todella tasapainoiselta. Haluan edelleen syödä terveellistä ja maukasta ruokaa, joka tukee treenaamista, palautumista ja kehitystä. Ja ennen kaikkea ruokavaliota, joka tukee ja edistää omaa terveyttäni.

Munakasta ja parsakaalia aamupalaksi.

Mutta sitten kuitenkin herkuttelun suhteen minusta on tullut itselleni paljon armollisempi. Cheat meal päivien avulla huomasin, ettei minusta yhdessä yössä läskiä tule, vaikka vetäisin mättöjä kerran viikkoon. Ja koko kevään aikana en kokenut kertaakaan herkku- tai kalorimorkkista! Aivan mahtavaa! :) En vaikka käytiin syömässä burgereita, ranskalaisia, pannaria, donitsia, pizzaa jne. Se oli ihanaa.

Ehkä paras oivallus on juurikin se, että kun herkkuja syödään niin sitten ei pitäisi potea mitään huonoa omatuntoa siitä. Morkkis vie puolet koko makuelämyksestä. Tämän kisamission jälkeen en halua kokea katumusta herkuista syödyistä kaloreista. Jos herkutellaan niin sitten niistä herkuista tulisi nauttia ja saada iloa! :)

Arvostan kyllä erilaisia ruokia nyt ihan eri tavalla. Onneksi terveellinen ruoka on hyvää ja onneksi dieetillä saa edellen syödä tätä hyvää ruokaa. Aika ankeaa olisi pistellä menemään pelkällä kanalla, valkuaisella ja salaatilla. Mulla on jotenkin kanakiintiö täynnä ja yleensä syön mieluumin jauhelihaa tai lohta.

Olen kokeillut dieetin aikana sokeroimatonta ketsuppia, joka on makeutettu stevialla. Se jos mikä on ihan taivaallista! Uusi maailma aukesi, kun lisäsin sitä lounaaseen. Ketsuppi tuo mieleen eräänlaisen kastikkeen ja mun lämpimät ateriat ovat nyt entistäkin makoisampia! Hassua on se, että aikaisemmin käytin ketsuppia hyvin harvoin. Nyt voisin lisätä sitä joka aterialle, jos se vain olisi soveliasta. :D Kerran harkitsin jo ketsupin laittoa salaattiin vähän niin kuin salaattikastikkeena, mutta se aie jäi onneksi toteuttamatta. :D


Jossain vaiheessa keväällä musta tuntui, että osa mun syömästä ruuasta on pahaa (paitsi esim. aamupuuro!:D) ja ajattelin, että ruoka toimii vain polttoaineena kropalle. En ihan aina oikein nauttinut ruokailuhetkistä. Se johtui varmasti siitä, että olin aika kehno kananmaustaja kunnes hoksasin suolattomat valmismaustepussit. Ja varmasti myös siitä, että olin kangistunut kaavoihini ja söin monta päivää samaa ruokaa. Ja kaiken lisäksi ihan kuin kaikki tuoreet olisivat talvella vähän kehnompi laatuisia. Nyt kesällä saa aivan ihanaa salaattia, kun pistää kesäkaalia, sipulinvartta ja raejuustoa yhteen. Lisäksi jotain tomaattia tai paprikaa. Namii.

Pitkään söin myös raejuustoa, jossa on 0,3% rasvaa. Koska joudun nyt dieetillä syömään niin tarkasti ja niukasti, olen hemmotellut itseäni ja ostanut jopa 2% raejuustoa (se sopii siis kyllä dieettiohjeisiin). Ja siis se jos mikä maistuu nyt pitkästä aikaa ihanan "kermaisalta" ja täyteläiseltä! Kuvailisin sitäkin sanalla taivaallinen.

Koska tosiaan ruuat on nyt niin kortilla, olen hemmotellut itseäni myös niillä Quest bar patukoilla hinnasta huolimatta. Tilattiin netistä useampi boxi kerralla ja innolla odotan miten mansikka-juustokakku tai banaani-pähkinä-muffini patukat maistuvat!

Lisäksi olen hemmotella itseäni myös muilla keinoin. Alennusmyynneistä olen bongannut uusia treenivaatteita ja ihan tavallisia hameita ja mekkoja. Vaateostoksia olen perustellut myös siten, että nyt kun "kärvistelen" dieetillä niin mulla on oikeus kaikkeen muuhun mukavaan. :D

Tällä hetkellä nautin todella paljon jokaisesta ateriasta ja välipalasta joita syön dieetillä. Vaikka mieleni joskus tekisi syödä määrällisesti enemmän, niin olen silti onnellinen, että jokainen annos jonka syön, maistuu hyvälle. Nyt on jotenkin sellainen vaihe meineillään, että voisin hehkuttaa kuinka ruoka on hyvää ja ihanaa. Ehkä sitä ruuasta saatavaa nautintoa oppii jotenkin arvostamaan enemmän, kun joutuu tarkkailemaan jokaista suupalaa.

Treenin jälkeinen suupala.


Kaiken tämän makunautinnon lisäksi, mun nälkä on pysynyt paremmin kurissa. Ja kerrotaan nyt samaan syssyyn, että treenit kulkee edelleen tosi kivasti! :D Treenien suhteen ei ole ollut koko dieetin aikana oikein mitään negatiivista! :) Salille on kiva mennä ja saan ihan samalla tavalla endorfiinihuuman kuin ennenkin. Ja ennen kaikkea jaksan treenata! Olo ei ole nuutunut ja kun ajoitan treenit hyvin aterioiden väliin, niin ehdin salilta kotiin ennen kuin verensokerit ovat ihan miinuksella. Ja ne sykevedotkin tuntuu ihan mukavilta. Tai no siis sillai mukavilta kuin loppuhikien ottaminen nyt voi tuntua. :D Ainakin fiilis on treenin päätteeksi sellainen, että nyt on taas huhkittu menemään!:)

Mä meenkin tästä nyt nautiskelemaan mun iltapalaa: manteleita, marjoja ja rahkaa. Ja iltaglutamiinit ja magnesium-napit. Aah.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti